Z výsledkov prieskumu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) vyplýva, že na Slovensku je podnikateľská aktivita najvyššia vo vekovej kategórii do 24 rokov (19,2 %).
To je vysoko nad celosvetovým priemerom, kde v tomto veku podniká v priemere 11,8 % mladých ľudí. Ešte výraznejšie prvenstvo má Slovensko v porovnaní s európskym priemerom, kde podniká len 7,6 % mladých do 24 rokov.
Zároveň však platí, že až 95 % firiem založených u nás ukončí svoju činnosť do piatich rokov. Podnikania sa skôr vzdávajú ženy než muži, a to ženy v strednom veku, pre ktoré je náročné skĺbiť podnikateľský a rodinný život. Oba tieto „fronty“ totiž vyžadujú väčšinu ich síl.
Podľa našich skúseností však pre úspech v podnikaní nie je vek rozhodujúci faktor. Samozrejme, má svoj význam. Ale ten má aj dobrý podnikateľský plán, vytrvalosť, schopnosť zdolávať prekážky, flexibilita, schopnosť získať financie na rozbeh podnikania alebo jeho expanziu či dokonca niečo také prchavé, ako je „šťastie“ – na obchodných partnerov, biznis príležitosti, zamestnancov...
Mladí ľudia majú pri rozbehu podnikania výhodu napríklad v tom, že (zvyčajne) neživia rodinu a v prípade nedostatku financií im dokážu pomáhať rodičia. Na druhej strane im chýbajú skúsenosti, ktoré sa dajú získať iba žitím. Preto niekedy robia až triviálne chyby.
Tým sa dá v každom veku vyhnúť spoluprácou s odborníkmi. Dobrý právnik, účtovník, audítor, odborník na ľudské zdroje či marketér sú pre úspech podnikania tiež dôležití.
Podľa štatistík Slovak Business Agency viac ako tretina (36,4 %) podnikateľov (fyzických osôb) vo veku do 24 rokov podniká v oblasti stavebníctva. Takmer pätina (19,7 %) smeruje svoje aktivity do oblasti obchodu a 13,2 % mladých podnikateľov podniká v priemysle. Len každý desiaty mladý podnikateľ (9,7 %) skúša uspieť v informačných technológiách a komunikačných službách, čo sa dá robiť aj z detskej, respektíve študentskej izby.
Tieto čísla podľa nášho názoru odzrkadľujú chuť a odvahu mladých Slovákov pracovať sami pre seba a dávať prácu iným. Rovnako tak môžu reflektovať nie veľmi veľkú ochotu mladých prispôsobovať sa nárokom zamestnávateľov, pravidlám v zamestnaní či finančnému ohodnoteniu na trhu práce.
„V prospech mladých hrá aj ich neochvejné presvedčenie, že ich nápad bude úspešný. Často im ani nenapadne uvažovať o neúspechu, nepripúšťajú si ho. Keď niečo nefunguje, hľadajú cesty a spôsoby, aby to fungovalo. To je ich obrovská devíza,“ konštatuje Michal Porubän, náš odborník na investovanie, ktorý má s mladými startupermi veľa skúseností.
Samozrejme, aj začínajúci podnikateľ v stredných rokoch má rovnaké šance na úspech ako mladí ľudia. Má už dostatočný rozhľad a skúsenosti aj prirodzene vybudovanú sieť ľudí, ktorí vedia pomôcť alebo povzbudiť.
Zároveň však ľudia v tomto veku častejšie čelia vyššiemu tlaku na zabezpečenie všetkých potrieb firmy aj rodiny, čo je určite stresujúce a nie každý tento dlhodobý tlak zvládne.
„Som hlboko presvedčený, že vytrvalosť a skúsenosti majú v podnikaní veľký význam. Aj pandémia ukázala, že rozdiel medzi úspechom a neúspechom nesúvisí s vekom, ale s dobrými podnikateľskými nápadmi, s ochotou učiť sa, so schopnosťou prispôsobiť sa a taktiež so zápalom pre svoj biznis,“ uzavrel M. Porubän dilemu o tom, aký vek je najlepší na rozbeh podnikania.