Mať nápad je skvelá vec. Ale až jeho otestovanie v realite ukáže, či je to aj nápad životaschopný a prinášajúci úžitok – peniaze, rast, rozvoj, zlepšenie kvality života…
Prvým a základným krokom každého nového biznisu je dôkladná analýza trhu. Nemusí stáť veľa peňazí. Začať sa dá na internete zisťovaním, či je váš nápad skutočne originálny a či už niekto niečo podobné nerobí alebo neposkytuje.
Ak aj áno, netreba hádzať flintu do žita. Všetko sa dá inovovať a vylepšiť. Koho odradí prvá prekážka, ten do sveta biznisu nepatrí.
Zrejme sa zhodneme v tom, že o úspechu akéhokoľvek nápadu nerozhoduje jeho geniálnosť, ale dopyt. Chcú ľudia to, čo ste vymysleli? Využili by to, vyskúšali, venovali tomu svoj čas, energiu alebo peniaze?
Nezistíte, kým sa neopýtate.
Nie vždy treba mať hotový prototyp, no dôležité je mať nápad premyslený do detailov. A potom treba zobrať pero a papier, využiť kamarátov, rodinných príslušníkov a vyraziť do ulíc, kde sa budete pýtať ľudí.
Samozrejme, toto sa dá robiť aj cez sociálne siete. Ideálne je oba spôsoby kombinovať, pretože online svet je síce obrovský a zasiahnete tak viac ľudí, na druhej strane v živom rozhovore môžete veci vysvetliť.
Zisťovať potenciálny záujem sa dá aj na výstavách. Napríklad doveziete z Číny zariadenie, ktoré samo žehlí a skladá košele, a na výstave zistíte, či je oň záujem. Pristavujú sa ženy, muži, uvažujú o kúpe? Za akých podmienok?
Nastáva fáza triezveho zhodnotenia výsledkov. Majú ľudia záujem? Gratulujeme, treba si vysúkať rukávy!
Nemajú ho alebo iba čiastočne? To nie je koniec sveta ani podnikania. Kto pozorne počúval, ten vie, aké zmeny treba do nápadu zapracovať, aby vyhovoval potrebám trhu.
Dôležité je skutočne reálne zhodnotiť výsledky prieskumu trhu a podľa toho urobiť buď krok vpred, alebo vzad. Vlastne vpred bude tých krokov veľa, vzad stačí jeden…
Pokiaľ sa rozhodnete v nápade pokračovať, teraz prichádza fáza, v rámci ktorej budete s 99-percentnou pravdepodobnosťou potrebovať peniaze.
Nepoznáme žiadny úspešný biznispríbeh, ktorý by na začiatku nevyžadoval istý kapitál. Je to tvrdé, neromantické, ale je to fakt. Z dlhodobého hľadiska sa nedá v žiadnej oblasti podnikať bez toho, aby ste do toho nevložili peniaze a čas.
A bez právnej subjektivity. Na začiatku máte na výber živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným.
Vymýšľanie názvu je tiež dôležité a dokonca zábavné, no určite je dôležitejšie mať vypracovaný kvalitný biznisplán. Žiaľ, často sa stáva, že vymýšľaniu toho pravého názvu sa venujú celé dni, ba dokonca týždne, kým biznisplánu minimum času.
A pritom je esenciálne dôležitý! Okrem toho, že pomôže v priebehu času sledovať, či sa vám darí alebo nie, tento dokument vám spolu s vaším nápadom a entuziazmom môže pomôcť získať potrebné finančné zdroje.
Pokiaľ máte našetrenú vlastnú hotovosť, máte s čím štartovať.
Získať úver od banky býva pre začínajúcich podnikateľov zložité. Navyše je to beh na dlhé trate s neistým koncom.
Riešením však môže byť vhodný investor. Naša spoločnosť INVESTART sa zaujíma o projekty, ktoré prinášajú na Slovensko inovácie, sú udržateľné z každého uhla pohľadu a zlepšujú život spoločnosti.
Výberom vhodného investora získate hneď niekoľko výhod. Po prvé, ak sa do vášho projektu rozhodne vložiť peniaze, máte zo skúseného zdroja potvrdené, že by to mohol byť úspech.
Po druhé, už na to nie ste sami, ako začínajúci podnikatelia máte k dispozícii fundovaný názor a cenné kontakty niekoho skúseného.
Po tretie, ste tím, ktorý má spoločný cieľ – premeniť nápad na skutočnosť, a to tak, aby ste boli spokojní vy, investor aj zákazníci, spoločnosť…
Ak ste sa dostali až sem, tak máte životaschopný nápad, vlastnú firmu, dokonca aj peniaze. Teraz nastal čas na skutočnú a tvrdú prácu.
Nech podnikáte v akejkoľvek oblasti, musíte sa pripraviť na to, že v nej budú prebiehať v prenesenom zmysle slova geologické procesy. Jednoducho to bude chcieť čas a tlak, čas a tlak a znova čas a tlak, aby sa začali dostavovať výsledky. Veď viete, ako vznikajú diamanty…
Netrvá to deň, týždeň, ba ani rok. Hoci vtedy by sa už mohli objaviť prvé náznaky niečoho, čo by v budúcnosti malo úspech.
Kto nie je pripravený na tvrdú prácu a nie je ochotný alebo schopný vidieť prekážky skôr ako výzvy než limit, ten môže mať aj najlepší nápad na svete a za sebou zástupy investorov, neuspeje.
Môžete mať neskutočné zdroje a najlepšie nápady, no ak tomu nedáte aj svoje srdce a nebudete tomu naplno veriť, tak všetko môže vyjsť nazmar. Verte tomu, čo robíte a kam chcete kráčať tým vnútorným bijúcim „okom“ a budete odmenení.